Begreppsbilder

Den här veckan har vi jobbat med begreppsbilder. Begreppsbilder är bilder som handlar om ett matematiskt begrepp. Begrepp betyder ord. Matematiska begrepp är till exempel addition, subtraktion, bråk, area. Vi såg på bilder som handlade om TID och TIDSSKILLNAD. Först tittade vi på bilden tillsammans och läste vad det stod. Sen tittade vi på bilden själva och funderade. Vi skrev ner vad vi tyckte och varför.

IMG_0477

Efter det fick vi prata med en kompis och förklara för varandra hur vi tänkte. Ibland fick vi ändra vad vi först skrivit.

IMG_0476

Vi fick se till att alla i gruppen förstod och kunde förklara, för sen fick några av oss berätta för resten av klassen hur vi tänkte. Det var spännande att höra alla förklaringar. Vi blev bättre både på att förstå och förklara, för vi sa inte bara svaret utan HUR vi visste att det var så.

IMG_0483IMG_0482

Vi jobbade också med en begreppsbild om begreppen UDDA, JÄMNT, DELA och HÄLFTEN.

IMG_0495

Vi tränade på att beskriva ett tal med hjälp av de orden, så här: Talet 10 är ett JÄMNT tal för att det går att DELA på HÄLFTEN. Talet 25 är ett UDDA tal för att det inte går att DELA på HÄLFTEN, men det går att dela på 5. Vi blev påminda om att när man tar reda på om talet är udda eller jämnt behöver man bara titta på entalet. Därför kunde vi också beskriva det här talet: Talet 2542 är ett JÄMNT tal för att det går att DELA på HÄLFTEN, det vet vi för att entalet går att DELA på HÄLFTEN.

Begreppsbilder kommer vi nog att jobba mer med. De ger väldigt bra träning i att förklara hur man tänker och visa att man förstår.

4 reaktioner till “Begreppsbilder”

  1. Var hittade ni bilderna? Jag har letat efter vettiga bilder till F-3 då jag tycker att concept cartoons är för svåra. Sedan, som en vän av ordning, hoppas jag att ni berättade för eleverna att udda heltal går att dela, men inte om man vill ha hela tal.

    Gilla

    1. Hej! Jag gjorde bilderna själv, men fick precis höra att det går att ändra i bilderna på concept cartoons. Ja, vi pratade om att det går att dela udda tal, men då blir det inte heltal vilket var vad vi ville ha nu. =)

      Gilla

Lämna en kommentar